Word je dik van koolhydraten?

Koolhydraatarm diëten is een succesvolle methode om af te vallen.

De beschuldiging dat dit slechts een hype is komt voort uit onduidelijkheden over het concept 'koolhydraatarm'.

Een koolhydraatarm dieet: tips, tricks en valkuilen

Voor lange tijd was vetarm eten de manier om af te vallen. Ondertussen weten we dat dit niet correct is. Op basis van wetenschappelijk onderzoek is duidelijk geworden dat we ons beter op koolhydraatarme diëten gaan focussen.

Onder 'koolhydraten' verstaan we zetmeel en suikers. De voornaamste functie van deze stoffen is het leveren van snelle energie, en dit in de vorm van glucose. Koolhydraten zijn terug te vinden in een groot aantal voedingsmiddelen: zuivel, groenten, fruit, peulvruchten, graanproducten, frisdranken, ...

Verschillende redenen waarom je van een koolhydraatarm eetpatroon zal afvallen:

  • Het lichaam wordt verplicht om vet te verbranden in plaats van suikers
  • Je eet meer eiwitten waardoor je sneller verzadigd raakt
  • Deze versnelde verzadiging zorgt dat je minder eet en dus minder calorieën opneemt
  • De insulineproductie daalt en je slaat minder vet op

Bovendien zijn onze huidige koolhydraten vaak bewerkt en dus niet langer natuurlijk. Deze zijn heel wat ongezonder dan de natuurlijke varianten en leiden soms tot een glutenintolerantie.

Koolhydraatarm is niet koolhydraatvrij

Koolhydraten volledig uit je voeding weren is geen goed idee! 

Het lichaam, en meer specifiek je hersenen, hebben steeds een minimum aan koolhydraten nodig.

Risico's wanneer je koolhydraten volledig zou schrappen:


Je wordt moe en lusteloos. De extreme overgang van veel naar geen koolhydraten genereert afkickverschijnselen zoals hoofdpijn, hoge vermoeidheid en slaapproblemen.

Voor een gezond eetpatroon moet je dagelijks fruit eten.

Indien je koolhydraten schrapt, en in extensie dus ook fruit, dan zal je lichaam heel wat essentiële voedingsstoffen/vitaminen ontbreken.

Ben je iemand die aan krachttraining of intervalsporten doet, dan heb je koolhydraten nodig voor spierherstel. Dit is niet het geval voor duursporten zoals lopen of fietsen.

Aangezien glucose brandstof voor de hersenen is, kan je bij een gebrek hieraan psychologische problemen krijgen. We spreken dan over angst, depressie en boosheid.


Het koolhydraatarm dieet

Uit onderzoek blijkt dat het voedingspatroon van Westerse samenlevingen veel meer koolhydraten bevat dan dat van onze jagende en verzamelende voorouders. Het aandeel van de koolhydraten is gestegen van 22-40% naar 55%. We hebben in principe dus heel wat minder koolhydraten nodig dan we nu consumeren.

Bovendien zijn onze huidige koolhydraten vaak bewerkt en dus niet langer natuurlijk. Deze zijn heel wat ongezonder dan de natuurlijke varianten en leiden soms tot een glutenintolerantie.

Een perfecte versie van een koolhydraatarm dieet bestaat niet!

Veel is afhankelijk van je lichaam en je gewoonten. Algemeen wordt aangenomen dat je goed zit indien 30% van je voeding bestaat uit onbewerkte koolhydraten. Dit kan je behalen door de bewerkte koolhydraten te vermijden en je te focussen op groenten, fruit, noten en peulvruchten

Start je met een koolhydraatarm dieet, dan heeft je lichaam 1 à 2 weken nodig om zich hier aan aan te passen. Je kan je in die periode duizelig en/of futloos voelen, maar dat is een teken dat het werkt.

Nog een kleine tip: Voor je je dagelijkse portie koolhydraten eet kan je best een paar minuten sporten (dansen, buikspieroefeningen, springen, ...). Je lichaam schakelt meteen over op suikerverbranding van zodra je koolhydraten eet, behalve als je net gesport hebt, dan blijft het vrolijk vet verbranden.

Heb je nog tips, geef hieronder dan zeker een reactie.

Heb je hulp nodig om af te slanken? Of wil je aan de slag met je levenswijze?

Neem contact op en Profiteer NU van een GRATIS kennismakingsgesprek.

Het Slanklijners Team vindt het altijd fijn als je een reactie achterlaat.