Beste anti-stress tips


We hebben allemaal wel eens last van stress, de laatste jaren steeds meer en meer.

Ten opzichte van vijf jaar geleden is de werkgerelateerde stress zowaar verdrievoudigd.

Stress, hoe definieer je dat?

Volgens het woordenboek is stress: een toestand waarin het evenwicht van de biofysiologische functies in het lichaam verstoord worden door te grote fysieke of psychische spanningen waardoor afweermechanismen in werking komen.

Niet meteen de meest eenduidige uitleg. In 'mensentaal' is stress een toestand - veroorzaakt door externe factoren - die er voor zorgt dat het lichaam fysische of psychische problemen gaat ondervinden.

Het woord 'stress' is afkomstig uit de bouwsector.

Stress is de kracht die uitgeoefend wordt op een voorwerp waardoor spanning en/of druk ontstaat.

Wordt de stress groter dan de draagkracht, dan raakt het voorwerp (jijzelf dus) uit evenwicht.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=-Eoq4wq1JtQ[/embed]

Wat is het verschil tussen gezonde en ongezonde stress?

Niet alle stress is ongezond, geloof het of niet.

Denk bv. aan die plotse stressopwelling als je uitglijdt en toch net je evenwicht kan behouden.

De stress zorgt ervoor dat je alerter, geconcentreerder en efficiënter bent.

Je lichaam bereidt zich voor op actie.

Er komen verschillende stoffen vrij bij een stressreactie:

  • Het welbekend adrenaline - ook wel eens het vlucht- of vechthormoon genoemd - zorgt ervoor dat je lichaam paraat staat.
  • Oxytocine maakt je toegankelijker naar anderen, waardoor je meer geneigd bent hulp te vragen. Dit hormoon versterkt ook je hart.

Je raakt uit je evenwicht. Stress blijft gezond zolang je achteraf voldoende tijd hebt om er van te herstellen.

Blijft de stress te lang aanhouden, of volgen stressmomenten te snel achter elkaar, of ben je ziek en is zo je draagkracht verminderd, dan is er vaak te weinig tijd om te herstellen en wordt de stress ongezond.

Gevolgen van ongezonde stress.

Klachten die gepaard gaan met stress bevinden zich meestal op vier niveaus, en volgen vaak in een cyclus.

  • Lichamelijke signalen waarbij je klachten krijgt zoals spierpijn, nekpijn, eetritmestoornissen, ...
  • Psychische signalen die de gemoedstoestand beïnvloeden. Je gaat je cynisch gedragen, je voelt je machteloos, je verveelt je, je gaat je eenzaam voelen, ...
  • Verandering van gedrag: je gaat bijvoorbeeld meer snauwen of je gaat je afsluiten van de wereld.
  • Gedachtepatronen zoals meer piekeren, sombere gedachten, je raakt je gevoel voor humor kwijt, je raakt je creativiteit kwijt en je kan je niet meer concentreren.

De klachten die je ervaart zijn sterk persoonsgebonden.

Het kan zijn dat jij chagrijnig wordt van stress en dat je partner er cynisch van wordt.

Een beter bekend voorbeeld is dat sommige mensen sterk afvallen in geval van ongezonde stress, terwijl anderen net bijkomen.

Hoe met stress omgaan?

Het is erg belangrijk dat je leert omgaan met stress, zodoende kan je een negatieve spiraal voorkomen.

Net zoals dat stress symptomen erg persoonsgebonden zijn, zo is ook de optimale aanpak sterk van jezelf afhankelijk.

Positieve stress laat je best zijn gang gaan, deze is immers nuttig. Bij ongezonde stress is ingrijpen echter aangeraden. Ontspanning is hiervoor het beste, je kan bijvoorbeeld relaxerende therapieën volgen, of eens naar de sauna gaan.

Bovendien bestaan er speciale trainingen waarbij je met stress leert omgaan, mindfulness bijvoorbeeld.

Het leren herkennen en aanpakken van ongezonde stress kan voorkomen dat je overspannen raakt en uiteindelijk in een burn-out terecht komt. Hopelijk heb ik je met bovenstaande informatie al een beetje op weg kunnen helpen.

Hoe ontstaat chronische stress?

Stress, een lichamelijke reactie

Stress krijg je wanneer er meer van je wordt gevraagd dan wat je aankan; je lasten zijn meer dan je draagkracht.

Je reactie op deze stress is het aanmaken van twee stresshormonen, namelijk cortisol en adrenaline.

Ze zorgen ervoor dat er meer energie vrijgemaakt wordt voor je hersenen en dat het bloed sneller door je lichaam gepompt wordt.

Je komt in een soort van vecht- of vluchtreactie terecht.

Verder wordt ook de productie van cholesterol opgevoerd. De cholesterol dient te zorgen voor meer energie en voor het repareren van beschadigde cellen.

Wanneer krijg je stress?

Zoals eerder al aangehaald wordt stress veroorzaakt door een onbalans tussen je draagkracht en je draagvermogen.

Er zijn wel enkele persoonlijke eigenschappen die je kwetsbaarder kunnen maken voor stress:

  • Perfectionisme
  • Voortdurende multitasking
  • Hoge eisen stellen aan jezelf
  • Niet graag om hulp vragen
  • Moeilijk 'nee' kunnen zeggen
  • Pessimisme
  • Competitiedrang
  • Groot verantwoordelijkheidsgevoel
  • ...

Het is belangrijk te begrijpen dat deze eigenschappen op zich niet slecht zijn, het is pas wanneer deze er voor zorgen dat je te veel hooi op je vork neemt dat ze je gaan hinderen en stress bezorgen.

Wanneer wordt je stress chronisch?

Een beetje stress kan helemaal geen kwaad, nee, het kan je juist helpen een doel te bereiken door je net iets efficiënter te maken.

Belangrijk is wel dat je je tussen de stressmomenten kan ontspannen, en hier ligt vaak het probleem.

Zo kom je bijvoorbeeld thuis van je werk, waar het heel de dag druk was, om vervolgens eten te maken, je met je kinderen bezig te houden, en als zij naar bed zijn nog wat huishoudelijk werk te doen. Een drukke dag en avond dus, met weinig rust voor jezelf.

En de volgende dag doe je opnieuw hetzelfde, en de dag erop weer.

Je stress wordt chronisch wanneer de rustmomenten wegvallen, of wanneer de rustmomenten niet evenredig zijn met de hoeveelheid stress die je ervaart. Uiteindelijk gaat het een vicieuze cirkel vormen.

Je wordt moe, je krijgt je werk niet meer gedaan waardoor je meer stress krijgt en steeds vermoeider wordt.

Het is dus belangrijk om voldoende rust in te lassen en je te ontspannen.

Doe aan yoga of meditatie, of schrijf je in voor een sport waarvan je echt kan genieten. Misschien kan een saunabeurt wonderen doen, of een wandeling in de natuur.

Het is dus belangrijk om voldoende rust in te lassen en je te ontspannen.

Doe aan yoga of meditatie, of schrijf je in voor een sport waarvan je echt kan genieten. Misschien kan een saunabeurt wonderen doen, of een wandeling in de natuur.

Het is dus belangrijk om voldoende rust in te lassen en je te ontspannen.

Doe aan yoga of meditatie, of schrijf je in voor een sport waarvan je echt kan genieten. Misschien kan een saunabeurt wonderen doen, of een wandeling in de natuur.

Het is dus belangrijk om voldoende rust in te lassen en je te ontspannen.

Doe aan yoga of meditatie, of schrijf je in voor een sport waarvan je echt kan genieten. Misschien kan een saunabeurt wonderen doen, of een wandeling in de natuur.

Symptomen van stress

Stress kan zich uiten in verschillende symptomen.

  • Een verzwakt immuunsysteem, waardoor we vatbaarder worden voor ziekten
  • Drastische veranderingen in ons eetgedrag
  • Chronische pijnen
  • Slaapproblemen
  • Verminderd libido
  • Concentratieproblemen
  • Het opkomen/versterken van ongezonde gewoontes zoals roken en overmatige alcoholconsumptie

Over deze symptomen zullen we het verder hebben.

Conclusie

Een beetje stress kan gezond zijn en ons verder helpen in het dagelijkse leven. Steeds meer en meer mensen krijgen echter te maken met chronische stress, soms met burn-out als gevolg.

Stress kan chronisch worden wanneer er te weinig herstelmomenten zijn.

De beste moment om overmatige stress te voorkomen is dus door voldoende rust en ontspanning toe te laten.

Te lang aanhoudende stress kan immers schadelijke gevolgen voor je lichaam met zich meebrengen.

Welke symptomen vertoont jouw lichaam als reactie op stress?

Dat stress invloed heeft op ons lichaam weten we allemaal. Ieder van ons reageert echter anders. Bovendien zijn er zowel lichamelijke, cognitieve als psychische symptomen mogelijk. Hieronder sommen we alle mogelijke reacties voor je op.

Lichamelijke symptomen van stress

Verslavingen

Iemand met stress gaat uiteraard op zoek naar een oplossing. Wanneer ze dit niet kunnen vinden in bv slaap, dan wordt er al eens naar een externe oplossing gezocht.

Roken, alcohol, wiet en drugs zijn hier voorbeelden van.

Aanhoudende vermoeidheid - Stress zorgt ervoor dat je lichaam constant alert blijft, iets wat veel energie vraagt. Je hebt dan ook meer tijd nodig om die energie opnieuw aan te vullen. Al snel krijg je het gevoel nooit voldoende geslapen te hebben en steeds moe te zijn.

Slaapproblemen

Hetgeen de aanhoudende vermoeidheid vaak in de hand werkt is het ontstaan van slaapproblemen bij stress. Je gedachten blijven maar door je hooft malen waardoor je nauwelijks of niet in slaap kan vallen.

Als je dan eenmaal slaapt, dan kan ook doorslapen een probleem vormen.

Verzwakt immuunsysteem

Door de uitputting die gepaard gaat met aanhoudende stress raakt ook je immuunsysteem verzwakt. Hierdoor kan je sneller ziek worden.

De uitputting van je lichaam kan eveneens leiden tot hoofdpijn en maagklachten.

Eetproblemen

Stress kan, zoals net vermeld, maagklachten veroorzaken. Aangezien eten hierdoor niet langer aangenaam is, ga je minder eten.

Sommige mensen reageren op de emoties die gepaard gaan met stress door net meer te eten. Verder kan ook de vertering van je eten gehinderd worden door stress.

Hartkloppingen

De chemische reacties in je lichaam zorgen voor een verhoogd hartritme, wat op lange duur kan leiden tot hartkloppingen.

Ook gespannen spieren en wijde pupillen kunnen het gevolg zijn van deze chemische reacties

Cognitieve symptomen

Concentratieproblemen

Stress neemt bijna letterlijk je hoofd over, waardoor er weinig ruimte is om je nog op andere dingen te concentreren. Gecombineerd met oververmoeidheid kan dit al snel leiden tot een verlaagd prestatieniveau en een toename van fouten.

Geheugenproblemen

Het hormoon cortisol wordt geproduceerd bij aanwezigheid van stress. Bij aanhoudende stress stapelt dit hormoon zich al snel op, waardoor de hersenen overbelast worden. Dit heeft geheugenproblemen tot gevolg.

Piekeren en besluitloosheid

De twee bovenstaande symptomen kunnen, gecombineerd met vermoeidheid en een verlaagd zelfbeeld, leiden tot piekeren en besluitloosheid. Je kan geen oplossing meer vinden en zelfs als je er toch één of meerdere vindt, dan is het moeilijk hier besluitvaardig mee om te gaan.

Psychische symptomen

Aanhoudende gespannenheid

Je kan maar niet tot rust komen, je denkt voortdurend na en je brein raakt oververmoeid. Je voelt je voortdurend gespannen vanwege de stress, wat kan inwerken op de spieren in je schouders en nek.

Emotioneel onstabiel

Door oververmoeidheid kan het zijn dat je prikkelbaar wordt en overdreven reageert op onschuldige opmerkingen en vragen.

Verder kan het ook zijn dat je je machteloos voelt tegenover de aanhoudende stress, waardoor je je ongelukkig en neerslachtig kan gaan voelen. Soms geeft dit aanleiding tot een depressie.

Sociale isolatie

Wanneer je thuiskomt van je werk wil je het liefst in de zetel kruipen en niets meer doen. Je lichaam gaat wanhopig op zoek naar rust. Dit kan uitmonden in sociale isolatie.

Lager zelfvertrouwen

Vanwege alle symptomen kan stress een invloed hebben op je relaties of een gevoel van onkunde veroorzaken. Je wordt onzeker over jezelf en je zelfvertrouwen gaat er op achteruit.

Conclusie

Stress kan dus aardig wat problemen veroorzaken.

Heb je aanhoudend last van één of meer van deze symptomen, dan kan het misschien nuttig zijn je huidige situatie onder de loep te nemen

Heb je veel stress, laat het hieronder even weten dan kunnen we je misschien helpen.