Wanneer afvallen maar niet wil lukken

Iedereen die wil afvallen kent volgende uitspraak wel: 

"Gezond eten en voldoende bewegen, dan kom je er wel!". 

Maar wat als dat, tot je grootste frustratie, niet het geval is? 

Doe je iets verkeerd? 

Hieronder kan je valkuilen terugvinden die het gewichtsverlies kunnen tegenwerken.

1. Stress

Jawel, de oude bekende stress. Een teveel aan stress kan je naar de verkeerde voeding doen grijpen, je te veel laten eten of net te weinig.

Het lichaam reageert op stress door cortisol aan te maken. Dit hormoon heeft invloed op de eetlust. Je lichaam zal hierdoor ook reserves opslagen. De tijd nemen om te ontspannen na een drukke dag is dus zeker aan te raden!

2. Te weinig eten

Het klinkt misschien onlogisch, maar te weinig eten kan leiden tot gewichtstoename. Als je lange tijd te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt zal je lichaam haar stofwisseling vertragen. Met een vertraagd metabolisme is het moeilijk afvallen.

3. Gifstoffen

De groenten- en fruitteelt maakt gebruik van een heel scala aan pesticiden en bestrijdingsmiddelen. Onze lever werkt overuren in een poging al deze (mee opgegeten) stoffen te verwerken. Als de lever niet kan volgen worden de stoffen opgeslagen in vetweefsel dat hier speciaal voor wordt aangemaakt. Biologisch eten kan in dit opzicht dus een handje helpen.

4. Koken? Geen tijd voor!

Na een lange werkdag zijn we allemaal moe, maar de dag zit er nog niet op. De kids of jijzelf gaan nog naar de sportclub of die stapel strijk is al een week een doorn in je oog. Voor koken lijkt er geen tijd te zijn.

Toch is het bereiden van een gezonde maaltijd belangrijk. Kant en klare maaltijden zijn zelden gezond (ook al beweren ze van wel) en zitten vaak boordevol suiker. Ga dus eens op zoek naar snelle, gezonde en gemakkelijke recepten.

5. Snel afvallen

Wanneer we willen afvallen willen we dit vaak ook zo snel mogelijk. Het scala aan crash-diëten die je kan terugvinden zijn hier het bewijs van.

Toch is dit geen goed idee. Je leert je eetgewoonten niet verbeteren, wat wel de bedoeling is. En wanneer je terugvalt op je oude eetpatroon komen de kilo's er snel weer bij. Op lange termijn kan deze aanpak er zelfs voor zorgen dat je dikker wordt!

6. Light dranken

Velen onder ons opteren voor light frisdranken in plaats van de suikerige, gewone varianten. Hoewel het vermijden van suikerige dranken inderdaad goed is, zijn er ook nadelen verbonden aan de light varianten.

De zoetstoffen(aspartaam) in een light drank zorgen er voor dat het lichaam denkt dat het suiker krijgt terwijl dit niet het geval is. Gebeurt dit vaak, dan krijg je honger en een behoefte aan zoetigheden. Bovendien zijn kunstmatige zoetstoffen niet altijd even gezond.

7. Te weinig beweging

Beweging heeft heel wat positieve effecten op het lichaam: Het verbetert de weerstand, het activeert antioxidanten, het verbetert de stofwisseling, er worden calorieën verbrand, enz. Lichaamsbeweging is dus goed als je wil afvallen!

8. Te weinig slaap

Bij een slaaptekort worden de hormonen die betrokken zijn bij de stofwisseling volledig verstoord. Bijgevolg ga je overdag meer zin hebben in eten. Kruipt dus gerust 's avonds op tijd in je bed.


Heb jij misschien nog een ander valkuil laat het hieronder ons weten. :-))

De Slanklijners kunnen je helpen om in 2 stappen duurzaam af te slanken en je lichaam te zuiveren. 

Het kan je dus een duwtje in de rug geven. Ook indien het moeilijke gewichtsverlies te wijten is aan medicatie of een medische aandoening kunnen De Slanklijners je helpen. 

Heb je hulp nodig om af te slanken? Of wil je aan de slag met je levenswijze?

Neem contact op en Profiteer NU van een GRATIS kennismakingsgesprek.

Het Slanklijners Team vindt het altijd fijn als je een reactie achterlaat.