Voorkom lichamelijke klachten door je lichaam te ontgiften?

Ons lichaam is sterk genoeg om zich te zuiveren en te herstellen.

Maar daar alles vervuild is raad ik mijn klanten aan om toch regelmatig hun lichaam te ontgiften en te zuiveren.

Hoe pak je dit aan?
Hoe je je lichaam vanbinnen reinigt.

Ons lichaam krijgt dagelijks heel wat afvalstoffen en giftige stoffen te verwerken, en voor een gezond lichaam zou dat geen probleem mogen zijn. Je hebt hiervoor immers een eigen opruimdienst: je lever en je nieren.

De realiteit is dat je met heel wat ballast blijft rondlopen.

Milieuverontreiniging, onze moderne leefstijl en ongezonde eetgewoonten zorgen ervoor dat je lever niet meer kan volgen, dat je nieren overbelast geraken, dat er in de darmen rottingsbacteriën ontwikkelen...

Bovendien produceert je lichaam ook zelf afvalstoffen zoals urine, ontlasting, melkzuur, urinezuur en vrije radicalen, om er enkele te noemen.

Wat er gebeurt is een versnelde ophoping van deze afvalstoffen en toxines in je lichaam, die zich vastzetten waar het kan, in het vetweefsel en in het bindweefsel bijvoorbeeld, maar ook in je zenuwweefsels.
Onderschat de invloed van je gemoedstoestand op je gezondheid en uitstraling niet! Deze emoties zetten zich ook vast op je organen.

Wanneer er te veel afvalstoffen in je lichaam opgeslagen zijn, krijg je eerst last van allerlei ongemakken en blokkades zoals vermoeidheid, lusteloosheid, veelvuldig terugkerende verkoudheden, menstruatieklachten, pijnlijke spieren en gewrichten. Je huid ziet er ongezond uit en je krijgt last van haaruitval. Je hele systeem raakt ontregeld. Op de lange duur ontstaan ook ernstige, chronische klachten.

Door jezelf regelmatig te zuiveren van onnodige ballast, zorg je ervoor dat je lichaam en geest goed blijven functioneren.

Een ontgiftingskuur vraagt voorbereiding. Een detoxificatiekuur vergt een diepgaande mentale voorbereiding en discipline. We zijn er ons vaak onvoldoende van bewust dat ons lichaam door de jaren heen gewoonten heeft aangekweekt die zowel ongezond als hardnekkig kunnen zijn.

De praktijk wijst uit dat het lichaam in de war geraakt wanneer dergelijke patronen verbroken of zelfs maar opgeschort worden. Stoppen met een tasje koffie 's morgens of een dessertje na de maaltijd vraagt veel wilskracht.

Stel daarom vooraf een duidelijk en concreet doel en bepaal goed wat je wilt bereiken en wat je ervoor over hebt.

De juiste timing vormt een tweede belangrijke voorwaarde om een ontgifting te laten slagen. Je kiest best een rustige periode zonder veel sociale of professionele verplichtingen.

Het loont de moeite om tweemaal per jaar een kuur te doen, omdat het lichaam dan minder toxines heeft kunnen opstapelen en de ongemakken van de ontgifting minder belastend zullen zijn.
Er bestaan verschillende soorten ontgiftings- en reinigingskuren die zeer doeltreffend werken. Ontgiften doe je het best onder de vorm van vasten of reinigen. Beide manieren ontlasten de lever en de nieren, en geven onze darmflora de kans om zich te herstellen, zodat ze alle ongewenste schimmels, slakken en bacteriën kunnen verwijderen.

Bij vasten drink je enkel water of kruidenthee en nuttig je slechts vloeibaar voedsel onder de vorm van - biologische - groenten- en vruchtensappen.

Reinigen is een mildere vorm van vasten waarbij vaste biologische voeding is toegelaten.

Tijdens een reinigingskuur eet je bijvoorbeeld een week lang 's ochtends alleen fruit (citrusvruchten en zure appels) en enkele uren nadien enkel groeten, rauwkost, groentesappen en groentesoep.

Om voldoende voedingsstoffen op te nemen en eentonigheid van smaak te voorkomen, moet je wel voldoende variëren.
Een hongergevoel vermijd je door verspreid over de ganse dag kleine hoeveelheden te eten in plaats van de gebruikelijke 2 tot 3 grote maaltijden.

Voedingstoffen om te vermijden

  • Dierlijke producten: vlees, gevogelte, vis, zuivelproducten en eieren.
  • Suiker en alle geraffineerde koolhydraten zoals wit brood, witte rijst en witte bloem.
  • Tarweproducten zoals tarwebrood, ontbijtgranen, biscuits, cake en andere zoetigheden.
  • Sterk bewerkte voedingsmiddelen, ook deze die additieven bevatten en conserven.
  • Fastfood, lightproducten en kant-en-klaar maaltijden.
  • Margarines of surrogaatboters.
  • Voedingsmiddelen die toegevoegd zout bevatten.
  • Cafeïnerijke dranken zoals koffie, sterke thee, cola en frisdranken.

Toegelaten voedingstoffen

  • Alle biologische vruchten (niet te veel) en groentesappen .
  • Zorg ervoor voldoende te drinken tijdens de reinigingskuur, om de toxines uit de drijven via urine, zweten en ontlasting. In de eerste plaats denken we daarbij aan water (2 à 3 liter per dag), maar ook aan plantaardige bouillons, kruidenthee of infusies kunnen we aanbevelen.
  • Indien je onvoldoende drinkt, worden de losgekomen toxines niet verwijderd en zullen er zwaardere ontgiftingsverschijnselen optreden.

Natuurlijk raden we aan om na de detoxificatiekuur de pas verworven gezonde leefgewoonten te behouden.

Heb je hier nog vragen over, dan mag je ons altijd contacteren.

Heb je nog tips, geef hieronder dan zeker een reactie.

Ben je geïnteresseerd in het creëren van een nieuwe levensstijl waardoor je duurzaam kan afvallen, dan kan ik je ons 'Slanklijners' programma aanbevelen


Heb je hulp nodig om af te slanken? Of wil je aan de slag met je levenswijze?

Neem contact op en Profiteer NU van een GRATIS kennismakingsgesprek.

Het Slanklijners Team vindt het altijd fijn als je een reactie achterlaat.