Mindfulness toepassen in zeer moeilijke tijden

Mindfulness in Zeer Moeilijke Tijden

Wanneer we moeilijke tijden beleven wil dit meestal zeggen dat we overspoeld worden door (negatieve) emoties. Ik denk hierbij aan het rouwproces wanneer we een dierbare verliezen of de verwerking van een trauma.

Vaak willen we zo ver mogelijk weg blijven van de pijn en het verdriet dat we ervaren bij een verlies. Wanneer we iets meemaken dat onaanvaardbaar lijkt, voelen we angst en boosheid. 

Ook deze emoties proberen we al snel te ontwijken.

Mindfulness staat je toe deze emoties te ervaren zonder dat ze je overweldigen. Het leert je om je emoties en de situatie te aanvaarden. In geval van een traumatische situatie wil dit niet zeggen dat je moet aanvaarden wat er gebeurd is, maar wel welke invloed dit nu nog op je heeft.

Door middel van Mindfulness kan je met een milde en open houding naar je emoties kijken.

Je leert ze aanvaarden zonder ze te veroordelen. Op deze manier is het mogelijk echt te verwerken wat er gebeurd is in plaats van steeds te proberen het pijnlijke onderwerp te vermijden.

Tips voor Mindfulness in Zeer Moeilijke Tijden

Het verwerken van trauma's, evenals het rouwproces, is een intens, persoonlijk gebeuren. Het is dus belangrijk dat je ruimte maakt voor jezelf. Je kan jezelf helpen door inwaarts te keren.

Een meditatie met aandacht voor de ademhaling is hier perfect voor.

Door je aandacht te richten op het in- en uitademen word je je bewust van je lichaam. Het heeft een kalmerend effect en helpt met het verwerken van de eeuwige stroom gedachten.

Indien je een stap verder wil gaan, kan je ook een bodyscan uitvoeren.

Start met je hoofd en laat je bewustzijn beetje bij beetje door je lichaam gaan, helemaal tot in je tenen.

Je verhoogt zo je bewustzijn van jezelf en geeft ruimte voor het benodigde verwerkingsproces.

Veel succes!

          Wie is Bettina

Bettina haar missie  is zoveel mogelijk mensen inspireren het beste in zichzelf naar boven te halen door mindfulness, meditatie en coaching!