Ontdek de methode die hooggevoelige mensen helpt om tot rust te komen ( + test)

Mindfulness kan je helpen met veel dingen. Wist je dat het je ook kan helpen wanneer je hoogsensitief bent?

Je vraagt je misschien af hoe je kan weten of je daar last van hebt. Lees even verder en ik vertel je er alles over!

Wat is Hoogsensitief?

Hoogsensitiviteit of HSP is een term die je ongetwijfeld het voorbije jaar wel eens hebt horen passeren; ze heeft immers tijdlang aardig wat aandacht gekregen van de media. Maar wat is die hoogsensitiviteit nu echt?

Een hoogsensitief persoon verwerkt externe prikkels dieper dan een niet-hoogsensitief persoon. Dit wil zeggen dat ze meer prikkels te verwerken krijgen en hieruit ook meer informatie kunnen halen.

Hieronder noteer ik enkele kenmerken van hoogsensitieve personen.

- Je reageert gemiddeld sterker op emoties

- Je bent gevoelig voor sterke geluiden/geuren

- Je hebt een uitgebreide fantasie en een rijk gevoelsleven

- Je hebt moeite met kritiek, je trekt je dit erg hard aan

- Je prefereert om alleen te werken/sporten in plaats van in teamverband

Heb je het gevoel dat deze eigenschappen wel op jou van toepassing kunnen zijn?

Dan ben je misschien wel hoogsensitief.


Zoek het zeker uit met deze test.

De HSP- test is een zelftest die bestaat uit 23 vragen. Deze werd ontwikkeld door Elaine Aron en Arthur Aron (1997)

Beantwoord alle vragen met ja of nee. Beantwoord ze uit je persoonlijk gevoel. Antwoord met ja als het enigszins opgaat.

De test is letterlijk overgenomen uit de literatuur door Elaine Aron.

Schrijf het aantal keer ja en/of nee op, en geef jezelf een punt voor iedere "ja".

  • Ik ben me bewust van subtiele signalen in mijn omgeving.
  • Ik word beïnvloed door stemmingen van anderen.
  • Ik ben nogal gevoelig voor pijn.
  • Tijdens drukke dagen merk ik dat ik behoefte heb om me terug te trekken op een plek waar ik ongestoord alleen kan zijn.
  • Ik ben gevoelig voor de effecten van cafeïne.
  • Ik raak gemakkelijk overvoerd door dingen als fel licht, sterke geuren, grove weefsels of harde sirenes.
  • Ik heb een rijke complexe innerlijke belevingswereld.
  • Ik voel mij niet op mijn gemak bij harde geluiden.
  • Ik kan diep ontroerd raken door kunst of muziek.
  • Ik ben consciëntieus (wil dingen volgens mijn geweten doen).
  • Ik schrik gemakkelijk.
  • Ik voel me opgejaagd als ik veel moet doen in korte tijd.
  • Ik raak geïrriteerd als mensen proberen me te veel dingen tegelijk te laten doen.
  • Ik doe erg mijn best te voorkomen dat ik fouten maak of dingen vergeet.
  • Ik voel me ongemakkelijk als er om mij heen veel gebeurt.
  • Veranderingen in mijn leven brengen mij van mijn stuk.
  • Ik heb een neus voor delicate geuren, smaken, geluiden en geniet daarvan.
  • Het vermijden van situaties die me van streek maken heeft bij mij een hoge prioriteit.
  • Als kind werd ik door mijn ouders of leraren gevoelig of verlegen gevonden.
  • Als mensen zich in een fysieke omgeving niet prettig voelen, weet ik meestal wat er moet gebeuren om dat te veranderen.
  • Als ik met iemand moet wedijveren of op mijn vingers word gekeken, word ik zo nerveus dat mijn prestaties veel minder zijn dan gewoonlijk

Evaluatie van de HSP- test:

0-7 punten

Je bent waarschijnlijk geen HSP'er, hoewel dit niet met zekerheid te zeggen is. Als er bijvoorbeeld twee items heel erg waar zijn voor jou, kan het zijn dat je wel hoogsensitief bent.

8-14 punten

Er zijn verschillende gradaties in sensitiviteit. Je bent waarschijnlijk wel sensitief maar mogelijk niet hoogsensitief. Dat kan een groot voordeel zijn omdat je wel veel dingen aan kan voelen, maar niet de problemen hebt die de hoogsensitieven hebben.

15-23 punten

Je bent heel waarschijnlijk hoogsensitief (HSP'er). Het kan nuttig zijn om je meer te verdiepen in het verschijnsel HSP. Bijvoorbeeld door er meer over te lezen, of door in contact te treden met andere HSP'ers.

Hoe Mindfulness bij Hoogsensitief?

Als hoogsensitief persoon kan je heel wat baat hebben bij Mindfulness. Veel hoogsensitieve mensen hebben als kind te horen gekregen dat ze 'stoerder' moesten zijn en zich 'minder moeten aanstellen'. Ik merk meer dan eens dat dit ertoe geleid heeft dat hoogsensitieven zich gaat aanpassen aan hun omgeving en daarbij vergeten zichzelf te zijn.

Mindfulness kan je in de eerste plaats helpen door je te leren niet zo hard in je hoofd te gaan zitten. De bedoeling is niet om je gedachten te onderdrukken, maar om er minder aandacht aan te geven. Door je gedachten - en bijgevolg je angsten - minder aandacht te geven zullen ze minder overheersend gaan aanvoelen.

Mindfulness kan je helpen om je ware zelf terug te vinden. Verder leert het je ook om nuchterder naar je emoties te kijken en de sociale standaarden met een kritische blijk te beoordelen. Bovendien leert het je om de inkomende prikkels onder controle te houden.

Tips voor Mindfulness bij Hoogsensitief

Meditatie met aandacht voor de ademhaling is een zeer goede oefening als je hoogsensitief bent. Ons lichaam reageert immers op onze emoties en de binnenkomende prikkels. Wanneer je veel te verwerken krijgt, zal je lichaam al snel verkrampen en je ademhaling versnellen. Bewust ademhalen leert je deze verkramping tegen te gaan.

Ook bodyscans zijn onmisbaar. Het leert je om bewust te zijn van je lichaam. Door een bodyscan uit te voeren kan je ontdekken of je al dan niet aan het verkrampen bent en waar. Op deze manier kan je er bewust voor kiezen opnieuw te ontspannen en rust te vinden.

Begeleiding

Mindfulness vraagt de nodige begeleiding.

Bij Happy Academy helpen experts je met de volledige begeleiding. Je kan er terecht met al je vragen en krijgt er verschillende tips. Want aandachtiger leven en terug genieten van de kleine dingen, dat doe je niet alleen. Voor alle vragen rond Mindfulness kan je me altijd contacteren.

Mindfulness helpt bij stress. Als je meer specifieke klachten hebt, dan breng je toch best even een bezoekje aan je homeopaat. Toch heeft mindfulness veel voordelen bij stress, burn-out, piekeren en andere klachten.

Veel mensen leven op de automatische piloot en staan niet stil bij hun gedachten. Bij mindfulness leren we de kleinste dingen (ook vaak de mooiste dingen) terug te appreciëren!

Hoe kan ik Mindful worden?

Vraag jij je af wat Mindfulness voor jou kan doen? Lees dan hier zeker meer over Mindfulness.

Als je wil zien hoe Mindfulness in de praktijk kan werken, kijk even naar de Happy Mindful Training .

Je gaat er veel van leren en zo opent er voor jou misschien een weg naar Mindfulness.

Veel succes

BE HAPPY,

Bettina en het Happy Team

.