Innerlijke onrust bestrijden met deze 7 tips

Net als iedereen heb ik weleens last van een onrustig gevoel. Als je 'onrustig' opzoekt in een woordenboek, dan krijg je als definitie dat je een 'nerveus en gejaagd gevoel' hebt.

We zijn vaak onrustig als de dingen niet gaan zoals we gehoopt hadden, of wanneer we het gevoel hebben dat we iets moeten doen.

Heel veel mensen worden onrustig juist op het moment dat ze even niets te doen hebben.

Mindfulness kan je bij onrust helpen door je te leren hoe je het moment op zichzelf kan appreciƫren. Het geeft je ook een heldere blik op je gedachten en emoties.

Zo leer je uitzoeken waarom je je zo onrustig voelt.

Tips voor Mindfulness bij Onrust

1 Veroordeel je onrust niet. Aanvaard dat je onrustig bent.

2 Keer je blik inwaarts en zoek uit waarom je onrustig bent. Misschien zijn er wel verschillende dingen die je moet doen? Schrijf ze op en bepaal meteen ook dewelke prioriteit hebben.

3 Mediteer met aandacht voor je ademhaling. Dit kan je helpen het gevoel van onrust te minderen zodat je de oorzaak kan opzoeken en/of aanpakken.

4 Wees gericht in je handelen. Focus je op de taak die je moet doen en geef deze al je aandacht. Ga niet tussendoor nog andere dingen doen. Social media is in dit geval een grote boosdoener.

5 Stel jezelf doorheen de dag geregeld de vraag 'hoe voel ik mij?'. We zijn allemaal wel al eens vergeten water drinken omdat we het druk hadden. Neem dus af en toe even de tijd om je aandacht op jezelf te richten.

6 Neem een moment de tijd om bewust naar je omgeving te luisteren. Hoor wat er rondom je gebeurt zonder dat je de geluiden een naam geeft. Dit helpt je om terug te keren naar het moment.

7 Heb geen angst om met jezelf te lachen. Vaak worden we onrustig vanwege een irritatie die we eigenlijk zelf gecreƫerd hebben. Een beetje zelfspot kan helpen de zaken te relativeren.

Ben je ook benieuwd wat Mindfulness voor jou kan betekenen? Schrijf je dan hier in en ontvang een gratis Mindfulnessoefening.