Hoe word ik assertiever?

De betekenis van assertiviteit

In de Van Dale wordt assertiviteit heel eenvoudig gedefinieerd als 'zelfbewust, zelfverzekerd'. Maar wat moet je dan praktisch verstaan onder assertiviteit?

Je assertief opstellen wil zeggen dat je opkomt voor jezelf maar daarbij rekening houdt met de tegenpartij. Je zegt dus wat je denkt, maar laat daarbij de anderen in hun waarde.

Het is belangrijk dat je rekening houdt met de tegenpartij zijn gedachten en gevoelens. Een assertief persoon neemt ook de tijd om te luisteren naar de mening van de andere.

Dit is het grote verschil met agressiviteit. Een agressief persoon houdt geen rekening met de tegenpartij en drukt zijn eigen mening door ongeacht de gevolgen. Deze mensen worden daardoor vaak onpopulair.

Een teveel aan rekening houden met de andere is ook geen goed idee. Hierdoor ga je toch weer akkoord gaan terwijl je dat eigenlijk niet wil. Je bent dan sub-assertief. Het is dus belangrijk een goed midden te vinden tussen rekening houden met de tegenpartij en voor jezelf opkomen.

In assertiviteit draait alles immers om compromissen.

Assertief zijn maakt het leven heel wat makkelijker. Als je voor jezelf durft opkomen, dan kunnen heel wat onaangename situaties makkelijk uitgepraat worden. Je gaat je al snel meer in controle van je eigen leven voelen. De mening van anderen zal minder belangrijk worden want je wordt zelfstandiger en gaat steviger in je schoenen staan.


Stappenplan om assertiever te worden

Assertief zijn, allemaal goed en wel, maar hoe pak je dat aan?

Hoe wordt je assertiever?

Hieronder geef ik je alvast enkele stappen waarmee je aan het werk kan gaan.

1 Leer 'Nee' zeggen

Nee leren zeggen is veruit de belangrijkste stap op gebied van assertiviteit. Als je iets niet wil doen, dan mag je dit gerust aangeven. Zeg het best kort en krachtig, en maak gebruik van de ik-vorm.

Veel mensen zijn geneigd om meteen ook een reden mee te geven. "Ik heb andere plannen." "Ik heb dat zelf nog nodig." Dit is niet noodzakelijk. Als ergens geen zin in hebt, dan is dat ook voldoende reden om nee te zeggen.

2 Stel je grenzen

Van andere mensen helpen kan je veel voldoening krijgen. Maar heb jij soms ook het gevoel dat mensen hier misbruik van maken? Of teveel van je beginnen vragen?

Veel mensen hebben moeite met het stellen van hun grenzen. Ze vermijden conflicten en denken dat het probleem bij hunzelf ligt. Toch is het belangrijk dat je leert aan te geven wanneer iets te veel wordt of wanneer iemands gedrag je ongemakkelijk maakt.

3 Begin klein

Assertiviteit is iets dat je moet leren. Probeer dus niet meteen een super assertief persoon te worden. Begin klein en geef stap voor stap je nieuwe assertiviteit aan. Alle begin is moeilijk en oefening baart kunst.

4 Laat je schuldgevoel los

Waar mensen die werken aan hun assertiviteit veel mee te kampen hebben is schuldgevoel.

Het is niet nodig dat je je schuldig gaat voelen. Wees trots op jezelf omdat je erin bent geslaagd voor jezelf op te komen. Het is volledig in je recht om 'nee' te zeggen.

5 Verwoord je mening tactisch

Hoe je je mening net verwoordt is eveneens belangrijk.

Spreek steeds in de ik-vorm, zodat de tegenpartij duidelijk weet dat het om jouw mening en gevoelens gaat.

Zorg ervoor dat je de situatie bespreekt en geen kritiek levert op de persoon zelf. In het laatste geval wordt het al snel een persoonlijke zaak, wat het overleg niet ten goede komt.

Wees direct in je taal en ga na of de tegenpartij je standpunt begrepen heeft.

Zorg ervoor dat de anderen ook de kans krijgen om te reageren.

Assertiviteit is een belangrijke factor in je dagdagelijkse leven. Hopelijk heb ik wat meer duidelijkheid kunnen scheppen omtrent het concept en kan je met de bovenstaande stappen aan de slag om op dit vlak te verbeteren.

Veel succes!