Hoe ongezond zijn kokosvezels?

Het beste voor je darmen: kokosvezels eten

Wat zijn kokosvezels?

Kokosvezels kan je terugvinden in kokosmeel. Het beste kokosmeel is dat van Amanprana, aangezien zij 100% garant staan voor biologisch geproduceerd, rauw kokosmeel. 'Rauw' wil hierbij zeggen dat het meel langzaam gedroogd wordt. Vele kokosmelen die je kan terugvinden in de winkel werden gedroogd in droogtunnels en bij een temperatuur van 90 tot 110°C. Hierbij worden heel wat nuttige verteringsenzymen vernietigd.

Kokosmeel is een bijproduct van de productie van kokosolie. 

Amanprana legt hun productieproces uit:

1. Het kokosvruchtvlees wordt eerst versnippert en vervolgens langzaam gedroogd met een maximum temperatuur van 45°C.

2. De kokosolie wordt koud uit het vruchtvlees geperst.

3. Het overgebleven meel wordt grondig gespoeld. Hierdoor wordt een groot deel van de koolhydraten weggespoeld.

4. Het meel wordt gedroogd, opnieuw met een maximale temperatuur van 45°C.

Waarom vezels eten?

Vezels zijn uiterst belangrijk voor onze spijsvertering. Het beïnvloedt voornamelijk onze darmen en is, samen met voldoende water en beweging, verantwoordelijk voor een vlotte stoelgang. Wanneer je vaak maar met moeite naar de wc kan en je stoelgang hard en/of moeilijk is, dan is de kans groot dat je een tekort aan vezels hebt.

Naast het positieve effect op je stoelgang zorgen vezels ook voor een verlaging van slechte cholesterol. Het helpt eveneens om afvalstoffen te verwerken/uit je lichaam te verwijderen.

Je hebt op dagelijkse basis zo'n 10 gram vezels nodig. Er zijn echter maar weinig mensen die dit ook daadwerkelijk realiseren. Zelfs mensen die veel vezelrijk voedsel eten (bepaalde groenten en fruit, zaden, pitten, noten en granen) komen vaak net nog wat vezels tekort. Daarom is het best interessant om dagelijks wat extra vezels aan je maaltijden toe te voegen.

Heb je een tekort aan vezels, bouw je extra inname dan geleidelijk aan op. Wanneer je plots veel vezels gaat innemen, dan creëer je als het ware een schokeffect waardoor je darmen net gevoelig en geïrriteerd zullen reageren. Langzaam je vezelinname verhogen geeft je darmen de kans hieraan te wennen en de vezels optimaal te gebruiken.

Waarom kokosmeel gebruiken?

Het kokosmeel is bijzonder rijk aan vezels, wel 10g in een volle eetlepel kokosmeel. Omdat het meel in het productieproces zo grondig gespoeld wordt, is het arm aan koolhydraten en calorieën. Bovendien is het volledig glutenvrij!

Dit meel bevat ook geen fytinezuur waardoor de opname van bepaalde mineralen, zoals magnesium, calcium en zink, niet belemmerd wordt. Als laatste is het ook nog eens rijk aan eiwitten.

Je kan het meel op verschillende manieren gebruiken. Zo kan je het bijvoorbeeld verwerken in brood en gebak. Je kan het ook in je sauzen gebruiken of in je smoothie mengen. Roer het onder je yoghurt of bij in je chocomelk. Kokosmeel is een veelzijdig product.

Conclusie

Vezels zijn belangrijk voor een goede werking van je darmen, en een goede spijsvertering ligt aan de basis van eender welke poging tot afslanken. 

Daarom kan ik je aanraden dagelijks wat kokosmeel in je maaltijden te verwerken. Kokosmeel is immer rijk aan vezels en je kan het op verschillende manieren gebruiken. 

Vooral het meel van Amanprana is van een hoge kwaliteit.

Wil je graag wat meer weten over kokosmeel? Of heb je een tof recept dat je wil delen? 

Kom dan zeker eens kijken bij het slanklijners programma.

LAATSTE BERICHTEN IN ONZE BLOG

Wees de eerste om het nieuwste te lezen!