Het geheim van Mindfulness? 

Ik merk steeds vaker dat het woord Mindfulness wordt gebruikt, heb jij dat ook? 
Of het je het nu al eens hebt horen passeren of niet, het is niet altijd even gemakkelijk te weten wat het betekent. 

Daarom heb ik voor jou dit artikel geschreven dat jou kan helpen alles te begrijpen.

Lees het even rustig door, en laat je onderdompelen in de wereld van Mindfulness!

Leer meer over: 

  • Wat is Mindfulness? 
  • Hoe is Mindfulness ontstaan? 
  • Hoe werkt Mindfulness? 
  • Wat is Mindfulness niet? 
  • Voor wie is Mindfulness? 
  • Hoe Mindful leven? 
  • Waarmee kan Mindfulness je helpen? 
  • Hoe Mindfulness in jouw leven krijgen? 

Wat is Mindfulness? 

In onze drukke maatschappij wordt er veel van ons verwacht. Het continu moeten presteren eist zijn tol. Ik krijg vaak de vraag of mindfulness wel echt hulp kan bieden bij het genezen van bijvoorbeeld depressies, angst of stress.


Mindfulness wordt ook aandachtgerichte training genoemd en maakt gebruik van meditatietechnieken die meer dan 2500 jaar oud zijn. Het is een wetenschappelijk onderbouwde training in 8 weken, die zeer doeltreffend is voor het bestrijden van o.a. innerlijke onrust, angsten, stress, piekeren, depressie, burn-out, pijn enz.

De kern van Mindfulness is dat we ons vaak laten meeslepen door gedachten en gevoelens die te maken hebben met het verleden, de toekomst of wat er in het heden anders zou moeten zijn. Daardoor verliezen we de aandacht voor het huidige moment, het nu. We beleven onze directe omgeving minder intens omdat we in gedachten steeds ergens anders zijn.

Als het ons lukt om in het hier-en-nu te blijven beleven we het leven veel intenser. We zijn ons bewust van het "ware leven" en beseffen dat we niet vanzelfsprekend hoeven mee te gaan in de oneindige drama van onze problemen.

Hoe is Mindfulness ontstaan? 

Mindfulness kent haar oorsprong in het Boeddhisme. Boeddhisten gebruiken al duizenden jaren verschillende technieken die ook in Mindfulness gebruikt worden. Denk hierbij maar aan meditatie en yoga.

Jon Kabat-Zinn was hoogleraar aan het gezondheidscentrum van de universiteit van Worcester in Amerika. Hij richtte in de jaren zeventig de Stress Reduction Clinic op en ontwikkelde een unieke techniek om stress en stressgerelateerde aandoeningen te behandelen.

Kabat-Zinn noemde zijn behandelprogramma Mindfulness Based Stress Reduction. In zijn kliniek werden onder meer mensen met hoofdpijn, hoge bloeddruk, angst-paniekstoornissen enz. behandeld.

Het onderzoek naar de effectiviteit van nieuwe behandelprogramma's is altijd een langdurig proces. Rond 1993 kon echter worden aangetoond dat de methode van Jon Kabat-Zinn in ieder geval werkzaam was. Daarnaast bleken patiënten een beter zelfbeeld te ontwikkelen en positiever te worden.

Mindfulness betekent dat je aandachtig bent voor hetgeen wat er in het hier en nu met je gebeurt. Dit gaat over gevoelens, gedachten en sensaties. Je hebt er aandacht voor en oordeelt niet. Het laat je toe meer te genieten van de kleine dingen en het leert je omgaan met stress, piekeren en andere problemen. Daarnaast leer jij de dingen die er zijn te accepteren!

In onze drukke maatschappij zijn we steeds bezig met het plannen, waardoor we niet stilstaan bij het nu. Daardoor bouwen we stress op wat voor lichamelijke klachten zorgt. Via mindfulness leer je via training en oefening aandachtig te zijn om zo beter om te gaan met stress en andere problemen!

Hoe werkt Mindfulness? 

Een bewuste, open en vriendelijke aandacht die vrij is van veroordelingen noemen we Mindfulness. Dit is de kern van aandachtsgerichte therapie. Mindfulness is nooit afhankelijk van wat er in de het leven van de cliënt gebeurt.

Het is enkel een houding die de client te allen tijde kan aannemen. In feite heb je niets nodig om Mindful in het leven te staan. Het is een natuurlijke houding die we kunnen aannemen als we niet bezig zijn met problemen. Mensen die mindful zijn, zijn volledig in het hier-en-nu.

Wat is Mindfulness niet?


  • Het is niet zomaar een hype

We worden ons steeds meer bewust van hoe jachtig het leven is.

De noodzaak aan rustmomenten wordt ook vaker erkend en deze erkenning zal heus niet met de noorderzon verdwijnen. 

  • Mediteren is niet moeilijk

Heb je al ooit eens op een bankje gezeten en op je gemak gevoeld bij wat je voelde?
Zonder razende gedachten te hebben? Dit is mediteren in zijn simpelste vorm. Het is best eenvoudig.


  • Mediteren is niet zweverig

Voor meditatie heb je helemaal geen toeters en bellen of een fantasiewereld nodig.
De bedoeling is dat je je aandacht richt op het hier en nu, in plaats van je te laten overheersen door jagende gedachten.
Door je op het nu te richten leer je jezelf beter kennen.

  • Je moet je gedachten niet stoppen

Nee, dat is helemaal niet de bedoeling.
De bedoeling van Mindfulness is dat je je bewust wordt van welke gedachten er door je hoofd zweven.
Vervolgens laat je ze voorbij gaan zonder ze aandacht geven, alsof het wolkjes aan de hemel zijn.
Je leert je gedachten controleren, maar niet stoppen.

  • Mindfulness neemt niet alle stress weg

Het spijt me, maar stress kan je niet volledig wegwerken.
Wel leert Mindfulness je hoe je beter met stress kan omgaan en zal het je algemeen stressniveau verlagen.

  • Mediteren duurt niet lang

Wel vaker hoor ik mensen zeggen 'ik heb geen tijd om iedere dag een uur op een kussen te zitten'.
Maar het hoeft helemaal niet telkens een uur te duren. Dagelijks 5 of 15 minuutjes is al voldoende.

  • Mindfulness is nuttig in het dagelijkse leven

Jawel hoor, het helpt je helderder te zijn in je denken en zorgt er voor dat je beter beslissingen kan nemen.
Mindfulness doet echt deugd voor je brein.

  • Je kan niet fout mediteren

Verkeerd mediteren is onmogelijk. Iedereen mediteert op zijn eigen manier en er bestaat dus geen juiste of foute versie.
Doe hetgeen waar jij je goed bij voelt.

  • Oefening baart kunst

Hoe vaker je mediteert, hoe beter je hierin wordt. Dit wil echter niet zeggen dat het lang duurt voor je resultaat ziet.
Je kan je al rustiger voelen vanaf de eerste meditatie.

  • Het gaat niet vanzelf

De media stelt Mindfulness vaak synoniem met jezelf een plezier doen. Dit is echter niet de kern van de zaak.
De bedoeling is dat je Mindful bent ten opzichte van al je aspecten, ook de minder goede.


Hoe is Mindfulness ontstaan? 

Mindfulness kent haar oorsprong in het Boeddhisme. Boeddhisten gebruiken al duizenden jaren verschillende technieken die ook in Mindfulness gebruikt worden. Denk hierbij maar aan meditatie en yoga.

Jon Kabat-Zinn was hoogleraar aan het gezondheidscentrum van de universiteit van Worcester in Amerika. Hij richtte in de jaren zeventig de Stress Reduction Clinic op en ontwikkelde een unieke techniek om stress en stressgerelateerde aandoeningen te behandelen.

Kabat-Zinn noemde zijn behandelprogramma Mindfulness Based Stress Reduction. In zijn kliniek werden onder meer mensen met hoofdpijn, hoge bloeddruk, angst-paniekstoornissen enz. behandeld.

Het onderzoek naar de effectiviteit van nieuwe behandelprogramma's is altijd een langdurig proces. Rond 1993 kon echter worden aangetoond dat de methode van Jon Kabat-Zinn in ieder geval werkzaam was. Daarnaast bleken patiënten een beter zelfbeeld te ontwikkelen en positiever te worden.

Mindfulness betekent dat je aandachtig bent voor hetgeen wat er in het hier en nu met je gebeurt. Dit gaat over gevoelens, gedachten en sensaties. Je hebt er aandacht voor en oordeelt niet. Het laat je toe meer te genieten van de kleine dingen en het leert je omgaan met stress, piekeren en andere problemen. Daarnaast leer jij de dingen die er zijn te accepteren!

In onze drukke maatschappij zijn we steeds bezig met het plannen, waardoor we niet stilstaan bij het nu. Daardoor bouwen we stress op wat voor lichamelijke klachten zorgt. Via mindfulness leer je via training en oefening aandachtig te zijn om zo beter om te gaan met stress en andere problemen!

Hoe werkt Mindfulness? 

Een bewuste, open en vriendelijke aandacht die vrij is van veroordelingen noemen we Mindfulness. Dit is de kern van aandachtsgerichte therapie. Mindfulness is nooit afhankelijk van wat er in de het leven van de cliënt gebeurt.

Het is enkel een houding die de client te allen tijde kan aannemen. In feite heb je niets nodig om Mindful in het leven te staan. Het is een natuurlijke houding die we kunnen aannemen als we niet bezig zijn met problemen. Mensen die mindful zijn, zijn volledig in het hier-en-nu.

Wat is Mindfulness niet?


  • Het is niet zomaar een hype

We worden ons steeds meer bewust van hoe jachtig het leven is.

De noodzaak aan rustmomenten wordt ook vaker erkend en deze erkenning zal heus niet met de noorderzon verdwijnen. 

  • Mediteren is niet moeilijk

Heb je al ooit eens op een bankje gezeten en op je gemak gevoeld bij wat je voelde?
Zonder razende gedachten te hebben? Dit is mediteren in zijn simpelste vorm. Het is best eenvoudig.



Voor wie is Mindfulness? 

Deze training is voor iedereen met een open geest, die zijn leven wil verrijken door met aandacht en mildheid naar de wereld en zichzelf te leren kijken. Zo kom je tot zelfinzicht, compassie en aanvaarding en wordt je levenskwaliteit veel hoger.

Een Mindfulness training kan door iedereen gevolgd worden en kan iedereen helpen. Je hebt geen voorkennis nodig, geen eerder gevolgde training; er is geen vereist diploma of een fysieke standaard.

Mindfulness is een aandachttraining. Het enige dat je nodig hebt is dus je brein, iets waarover we gelukkig allemaal beschikken.

Ondanks het feit dat de mindfulness zijn oorsprong vindt in Oosterse praktijken, heeft het niets met religie of het spirituele te maken.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een spiritueel of religieus persoon hier niet welkom is. Iedereen is welkom, religieuze of spirituele geaardheid is compleet onafhankelijk van de mindfulness training. De techniek is bovendien wetenschappelijk onderbouwd. Het is dus helemaal niet 'zweverig', zoals vele mensen nog vrezen.

De mindfulness training is voor eenieder die graag een wijziging in zijn/haar leven wilt brengen met betrekking op stress, chronische pijn en/of gerelateerde klachten. Iedereen kan en mag een mindfulness training volgen.


Hoe Mindful leven?

Hieronder enkele tips en tricks om Mindfulness in je leven toe te passen

Ochtendrituelen

's Ochtends opstaan is voor velen onder ons niet het meest fijne moment van de dag. Vaak is ons enige doel op tijd op het werk geraken, al dan niet na een snelle douche. Een hectische ochtend staat vaak garant voor een hectische dag. Probeer volgende tips om je dag wat rustiger te starten:

  • Beslis hoe je de dag wilt beleven. Denk niet aan alle taken die voor je liggen, maar aan hoe je je wilt voelen doorheen de dag. Focus op rust, kalmte en een algemeen gevoel van welzijn.
  • Start de dag met een (kleine) meditatie. Zet je even neer, focus je op je ademhaling en stap met een helder hoofd de dag in. Het maakt niet uit of de mediatie 1 minuut of 1 uur duurt, als je maar even de tijd neemt.

Op het werk

Ook op het werk kan je mindfulness toepassen. Vaak wordt de werkplek als een stresserende plaats gezien. Maak je werkdag aangenamer met deze technieken:

  • Een saai moment? Aan het wachten tot de printer klaar is? Of tot de Senseo je koffie heeft gezet? Focus je even op je ademhaling. Neem een moment de tijd om je aandacht te verscherpen.
  • Glimlach naar de mensen. Door te glimlachen creëer je innerlijke rust. Je verspreidt deze energie eveneens naar de mensen om je heen. Een glimlach kan heel wat betekenen.
  • Stop met multitasking. Dit modewoordje geeft je het idee dat je efficiënt werkt en veel kan bereiken op korte tijd. Het zorgt echter voor onrust en stress, voor een hoofd dat overloopt. Doe je taken één voor één en neem een korte pauze tussen de taken in.
  • Ga op bewuste manier van de ene ruimte naar de andere. Erken dat er iets eindigt, en dat er iets nieuw begint.

Je lichaam

Lichaam en geest beïnvloeden elkaar. Versterk je mindfulness met volgende tips:

  • Wees je bewust van wat je eet. Eet met volle aandacht. Gebruik al je zintuigen tijdens de maaltijd en laat je niet afleiden door je gsm, de tv of de krant.
  • Je lichaamshouding kan je stemming beïnvloeden. Power Posing is hier een goed voorbeeld van. Sta stil bij je lichaamshouding en pas deze eventueel aan. Erken eventuele spanningen in je lichaam en probeer deze los te laten.
  • Slaap is belangrijk. Vaak wordt er op slaap ingeboet omdat we dit of dat nog willen doen. Een te kort aan slaap veroorzaakt irritatie en prikkelbaarheid. Ga dus zeker op tijd naar bed.
  • Een gezonde geest in een gezond lichaam. Sport is met andere woorden ook een belangrijke factor.

Je psyche

We leven in ons hoofd. Wat we denken, hoe we denken, waar we aan denken, het heeft allemaal een invloed op hoe wij ons voelen. Gebruik deze aandachtspunten om van je hoofd een aangename plek te maken:

  • Veroordeel jezelf niet. Niemand is perfect. Accepteer jezelf en vergeef jezelf de fouten die je gemaakt hebt.
  • Kijk met een open geest naar de wereld. Wees ruimdenkend en wees niet bang voor nieuwe dingen. Uit verandering kan je leren.
  • Leef in het nu en pieker niet over de toekomst. Uiteraard mag je de toekomst wel in je achterhoofd houden, maar ga er niet over obsederen.
  • Ga eens op retraite. Zoek de rust op. Laat je inspireren.
  • Wees dankbaar met wat je hebt. Onze huidige maatschappij moedigt ons aan om steeds meer te willen hebben, van alles. Doe hier niet aan mee en sta stil bij alles wat je nu hebt. Wees blij met wat je hebt bereikt.

Waarmee kan Mindfulness je helpen? 

Er zijn twee verschillende soorten mindfulness training, elk met hun eigen, specifieke doelgroep:

  • MBSR, Mindfulness Based Stress Reduction. Deze training richt zich voornamelijk op patiënten met chronische, medische klachten.
  • MBCT, Mindfulness Based Cognitive Therapy. Deze training legt de focus op hoe gedachten en gevoelens onze gezondheid en stemming beïnvloeden.

Uiteraard hebben beide aanpakken heel wat overeenkomsten. Zoals eerder vermeld is mindfulness voornamelijk een aandacht training. Door je bewust te worden van het heden, het hier en nu, en door hier zonder oordeel naar te kijken, leer je beter omgaan met de wereld.

Het voornaamste doel van mindfulness training is de verhoging van stressbestendigheid. Dit heeft als bijkomend effect dat:

  • Een herval van depressie voorkomen kan worden
  • Vermoeidheid en slaapstoornissen verminderen
  • Angst- en paniekaanvallen verminderen
  • Pijn en ziekte eenvoudiger te aanvaarden zijn
  • Burn-out kan worden vermeden en/of genezen

Mindfulness training is dus voor iedereen geschikt. Het draait volledig over je bewustzijn in het hier en nu, en vraagt geen voorkennis. Het is een wetenschappelijk onderbouwde techniek met als doel het verhogen van je stressbestendigheid.

Afhankelijk van de bron van je stress zal je of MBSR, of MBCT volgen. Hoewel de technieken en doelen hetzelfde zijn, hebben deze twee trainingen een verschillende focus.

Door een versterkte focus, en door jezelf niet te veroordelen, zal je levenskwaliteit verhogen.

Hoe Mindfulness in jouw leven krijgen? 

Nu heb je waarschijnlijk de vraag: hoe werkt dit dan net?

.