Een leven zonder stress, stel je voor!

Een eeuwenoude quote

Als je depressief bent leef je in het verleden.
Als je bezorgd of angstig bent leef je in de toekomst.
Als je in vrede leeft of tevreden bent leef je in het heden.

Lao Tze

Een prachtige quote vind ik dit.

Lao Tze was een Chinese filosoof die in de 6e eeuw v. Chr. leefde, maar zijn uitspraak is werkelijk tijdloos.

Zowel in verleden leven als je enkel focussen op de toekomst kan je bijzonder veel stress bezorgen.

De sleutel ligt in het beleven van het nu, het heden. Dit wil uiteraard niet zeggen dat je niet mag terugdenken naar het verleden of plannen maken voor de toekomst, maar je mag jezelf er niet in verliezen.

Hoe meer je in het heden kan leven, hoe minder stress je zal ervaren. Daar ben ik vast van overtuigd; ik heb het verschil immers zelf ervaren.

Leven in het nu, hoe doe je dat?

Nu vraag je je misschien af hoe je dat nou aanpakt, in het nu leven? Want wees eens eerlijk, we willen allemaal wel wat minder stress ervaren.

Wel, mediteren kan je hier het beste bij helpen.

Ik som hieronder even op waarom.

1 Ontspanning en loslaten

Een groot deel van je dagdagelijkse stress wordt veroorzaakt door een 'vecht-vlucht' reactie. Het is een reactie die ervoor zorgt dat je lichaam in een staat van paraatheid komt. Hierdoor wordt je bloeddruk verhoogd, gaan je spieren zich opspannen, versnelt en verkort je ademhaling, komt er adrenaline vrij en wordt de bloeddoorstroming naar huid en spijsverteringsstelsel verminderd.

Als je gaat mediteren, dan ga je je ontspannen. De symptomen van de 'vecht-vlucht' reactie die ik hier net vermeldde worden allemaal als het ware omgedraaid. Het is dan ook niet ongewoon dat je tijdens je meditatie plots een rommelende maag krijgt of tintelingen/warmte in de huid voelt.

2 Preventie van stress

Regelmatig mediteren zorgt ervoor dat je minder snel een 'vecht-vlucht' reactie zal ervaren. Tijdens de meditatie zijn alle passerende gedachte of onverwachte geluidjes kleine stressoren. Je leert hiermee omgaan door ze te erkennen en aan je te laten voorbij gaan. Deze gewoonte komt ook handig van pas in het dagelijkse leven.

3 Bewustwording van de oorzaak

Door je tijdens je meditatiepraktijk te richten op datgene dat je stress bezorgt, kom je vaak tot een dieper inzicht. Voel je je bijvoorbeeld gestresseerd vanwege bepaalde opmerkingen, dan kan het zijn dat je tijdens je meditatie tot het inzicht komt dat dit is vanwege een onderliggend gevoel van, bijvoorbeeld, onwaardigheid. Door jezelf goed te leren kennen kan je ook beter omgaan met dergelijke veroorzakers van stress.

Werkt het nu echt?

Ja! En het is bewezen!