Chronische ontstekingen en voeding

Wat is een chronische ontsteking?

We hebben allemaal al eens een ontsteking opgelopen, misschien een wondje dat infecteerde of een overbelast gewricht dat even niet meer wou meewerken.

Maar wist je ook dat het mogelijk is om een chronische, vaak niet opgemerkte, ontsteking te hebben?

Het fenomeen wordt niet voor niets ook wel eens een stille ontsteking genoemd.

Een stille ontsteking kan je niet opmaken uit een bloedonderzoek en is meestal ook niet gelinkt aan virussen, bacteriën of schimmels.

Het is echter wel een ziektebeeld dat bij de moderne mens veel terugkomt. Het geeft aanleiding tot een chronisch overactief immuunsysteem, chronische vermoeidheid, en beschadiging van weefsel.

Enkele ziekten waarbij chronische ontstekingen een rol kunnen spelen:

  • Hart- en vaatziekten
  • Reuma
  • Depressie
  • Huidklachten
  • Fibromyalgie
  • Hypertensie
  • Migraine
  • Chronische stress en/of vermoeidheid
  • Osteoporose
  • Kanker

Welke voeding en levensstijl speelt een rol bij stille ontstekingen?

Zoals steeds is een gezond en gevarieerd voedingspatroon een sleutelwaarde om stille ontstekingen te voorkomen of tegen te gaan. Iedere keer je eet ontstaat er een lichte ontstekingsreactie. Dit is perfect normaal en je lichaam kan hier zonder problemen mee omgaan.

Wanneer je echter iets eet waar je allergisch of intolerant voor bent, creëer je een veel sterkere ontstekingsreactie.

Probeer deze voedingsstoffen dus zoveel mogelijk te vermijden, zelfs al lijkt je reactie maar miniem.

  • Van gluten heb je ongetwijfeld al gehoord. Tegenwoordig kan je overal immers glutenvrije producten terugvinden. Zelfs als je geen glutenintolerantie hebt kan een teveel aan gluten de slijmvliezen in je darmen beschadigen. Dit kan, op zijn beurt, aanleiding geven tot ontstekingen.
  • Een teveel aan suikers (ook fructose), zuren of toxines kunnen een ontstekingsreactie veroorzaken in het lichaam.
  • Een tekort aan maagzuur, antioxidanten, of vitamine B6 of B12 draagt bij aan ontstekingen.
  • Fysiek kan een tekort aan sport een stille ontsteking onderhouden. Ook roken of een slecht gebit vormen een negatieve invloed.

Welke algemene voeding kan je helpen ontstekingen te voorkomen?

Eet voedsel dat rijk is aan Omega 3 en vitamine E (die twee hebben elkaar nodig om goed te kunnen werken), en arm is aan omega 6. Je kan omega 3 terugvinden in vis en visolie. Vitamine E zit in zaden, noten, pitten en tarwekiemen. Omega 6 zit in verzadigde vetten, zuivel, vlees en eieren.

Eet voldoende groenten en fruit, liefst van biologische oorsprong. Gespoten fruit bevat minder ontstekingswerende stoffen omdat de bespoten plant ze niet zelf meer moet aanmaken. Waarom zou je ook, als een chemisch product de bescherming op zich neemt?

Eet niet teveel zuivelproducten en drink niet teveel koemelk. Deze bevatten een hoog gehalte aan caseïne. Zuivelproducten van schapen- of geitenmelk zijn gunstigere alternatieven.

Zorg dat je voldoende oplosbare vezels eet. Ook eiwitten zijn een belangrijke factor in een ontstekingswerend dieet. Als laatste zijn ook groene, chlorofylrijke groenten interessant om ontstekingen te voorkomen.

Wat kan je specifiek eten om een bestaande ontsteking te verhelpen?

Kurkuma is een gekende specerij op gebied van ontstekingsremmende werking. Zijn veelzijdige toepasbaarheid werd vastgesteld in meerdere onderzoeken. Een kurkuma supplement nemen kan dus helpen bij ontstekingen. Andere gekende supplementen met een ontstekingsremmende werking zijn onder andere gember, vitamine C, vitamine K en wijnstok.

Een tekort aan vitamine D verhoogt niet alleen het risico op ontstekingen maar maakt de bestaande ontsteking ook erger. Een vitamine D supplement kan dus alleen maar helpen.

Magnesium staat vooral bekend voor zijn invloed op de spieren, maar het remt eveneens de aanmaak van ontstekingsbevorderende stoffen af. Veel mensen hebben zonder het te weten een tekort aan magnesium, wat de stille ontsteking onderhoudt.

Bio-flavonoïden zijn stoffen die je terug kan vinden in knoflook, koolsoorten, ajuin, appels en druiven. Ze helpen bij het bestrijden van een ontsteking.

Omdat heel wat van de ontstekingsremmende stoffen verdwijnen wanneer je voedsel verhit, is het aangewezen ook voldoende rauwkost te eten. Overdrijf hier echter niet mee want voor andere voedingsstoffen (zoals b.v. caroteen) zijn net beter op te nemen na verhitting.