Breng time management in je leven

Hoezo time management?

Time management, je hebt er vast al eens van gehoord. Maar wat is het nu net? Zoals het woord zelf zegt, time management is het beheren van je tijd, meer specifiek, wat je doet met je tijd. Het doel is het verhogen van je efficiëntie en/of productiviteit door je tijd bewust in te delen.

Vaak werken mensen op een ongestructureerde wijze en werken ze aan het eerste en beste waar ze aan denken of wat bovenaan op de 'te verwerken' stapel ligt. Time management zorgt voor een overzicht van de openstaande taken, en plant deze eenduidig in je agenda in.

Wanneer je time management wilt toepassen, moet je opletten voor enkele valkuilen. Zo wordt er vaak overschat hoeveel werk je kan verzetten in een uur. Ook worden er vaak verkeerde prioriteiten gesteld, of laat je je afleiden door e-mail, gesprekken met collega's, en dergelijke.

Hieronder enkele tips over hoe je time management kan toepassen in zowel het gezinsleven als tijdens je werk.

Time management in het gezinsleven

Maak een gezamenlijke agenda aan. Als je weet wie wanneer waar is, dan voorkom je onnodige autoritten en bezorgde telefoontjes.

Multitasken is geen oplossing, integendeel, je werkt gaat heel wat sneller vooruit als je er 100% met je gedachten bij bent.

Verdeel de taken. Laat je partner een deel van het werk doen en leer ook je kinderen van jongs af aan verantwoordelijkheidsgevoel.

Denk vooruit. Ga bijvoorbeeld niet iedere dag naar de winkel, maar koop meteen eten voor een week. Stel taken niet uit tot het laatste moment.

Wees niet te perfectionistisch. Je verliest veel tijd met het perfect maken van iets wat reeds goed genoeg is. Stop bij 'goed genoeg' en spendeer die tijd aan iets anders. Dit is helemaal niets om je schuldig over te voelen.

Dagelijks opruimen. Probeer iedere dag wat tijd te steken in opruimen en huishoudelijke taken. Betrek de rest van het gezin hierbij. Het houdt de woning proper en voorkomt verloren tijd door het zoeken naar dingen.

Time management op je werk

Multitasking is niet productief. Net zoals in het gezinsleven is ook multitasken in de bedrijfsomgeving niet productief. Werk taak per taak af.

Pas op met die mails! Las vaste tijden in waarop je je mails bekijkt en ga niet iedere 5 minuten naar je inbox, of telkens als er een mail binnenkomt. Als het echt dringend is, dan zullen ze je wel bellen.

Kom te vroeg op vergaderingen. Vaak zijn de eerste tien minuten van een vergadering al verloren omdat iedereen nog aan het arriveren is. Voorkom dit door iets te vroeg aan te komen.

Maak een To Do lijstje. Maak dagelijks een lijstje met de dingen die je moet doen en kies enkele taken die je die dag zeker afgerond wilt hebben. Maak van deze taken je prioriteit en pak ze als eerste aan.

Gebruik sneltoetsen. Aardig wat programma's hebben sneltoetsen om bijvoorbeeld een nieuwe pagina aan te maken of om je werk op te slagen. Deze sneltoetsen kunnen je aardig wat tijd besparen, het is dus zeker de moeite om ze te leren.

Pak de lastige taken eerst aan. Vaak kijken we op tegen een bepaalde taak en gaan we die uitstellen. De taken die we uitvoeren terwijl we aan het uitstellen zijn, zijn vaak minder belangrijk of worden inefficiënt uitgevoerd. Voorkom dus dit uitstelgedrag.

Conclusie

Time management kan in je dagelijkse leven toegepast worden, zowel op je werk als thuis. Het heeft als algemeen doel dat je meer gedaan krijgt op dezelfde tijd, en dat je een beter overzicht krijgt over je taken.

Met bovenstaande tips kan je alvast een stap zetten naar een goed georganiseerde planning. Wil je graag meer weten over time management, dan kan je hier ook opleidingen over volgen. Veel succes!