Beste voedingstips om jong van geest te blijven

Ik krijg regelmatig de vraag wat moet ik nu eigenlijk eten om jong en gezond te blijven?

Daarom heb ik deze blog geschreven om jullie wat meer wegwijs te maken in de wereld van de gezonde voeding.

Je lichaam goed voeden 

Je dagelijkse voeding is de basis van lichamelijke gezondheid en vitaliteit.

Uiteraard heeft dit ook direct invloed op je mentale functioneren. Immers 'een gezonde geest in een gezond lichaam'.

Er bestaan veel misverstanden op het gebied van gezonde voeding en even zoveel standpunten.

De voeding tips zijn gebaseerd op :

  1. Aan je lichaam worden de goede voedingsstoffen in de juiste hoeveelheden gegeven.
  2. Aan je lichaam worden stoffen die de stofwisseling belasten zoveel mogelijk onthouden.

Dit betekent dat ook blootstelling aan giftige stoffen zoveel mogelijk vermeden moet worden.
Waar het om gaat is om een fundamentele verandering van de stofwisseling te laten plaatsvinden, waardoor de basisgezondheid structureel wordt verbeterd en je lichaam haar natuurlijke gewicht terugvindt.

HET SUCCES VAN GEZONDE VOEDING:

1. Gevarieerd gezond voedingspatroon
2. Juiste voedselcombinaties
3. Zuur-base evenwicht
4. Stabiele bloedsuikerspiegel


Algemene richtlijnen

  1. De samenstelling van je maaltijden dient zo gevarieerd mogelijk te zijn. Op deze wijze ben je ervan verzekerd dat je alle voedingsstoffen tot je neemt.
  2. Bij de samenstelling van je maaltijden dien je tevens te voorkomen dat te veel gifstoffen in het lichaam komen. Daarom mag je de volgende stoffen niet te veel gebruiken: koffie, zwarte thee, chocolade, geraffineerde en bewerkte suikers en voedingsmiddelen die deze suikers bevatten zoals frisdranken, kant- en klaar voeding, snoep, gebak etc., voedingsmiddelen die te veel zout bevatten (vooral conserven), alcohol (matig alcoholgebruik hoeft niet nadelig te zijn).
  3. Voedingsmiddelen dienen zo min mogelijk belast te zijn met schadelijke stoffen, zoals bestrijdingsmiddelen en zware metalen.
  4. Nadruk bij gezonde voeding ligt op de consumptie van rauwe, verse en zo weinig mogelijk bewerkte voedingsmiddelen: fruit, groenten en zure zuivelproducten (yoghurt, kwark...). Een belangrijk deel van de voeding dient uit rauwkost te bestaan.
  5. Belangrijk is om ontspannen in een sfeervolle omgeving te eten. Neem de tijd voor de maaltijd en kauw goed. Dat bevordert de spijsvertering. De maagfunctie en de productie van maagzuur en andere spijsverteringssappen komen beter op gang.
  6. Het verdient aanbeveling veel water te drinken (2 liter per dag). Drinken bevordert het ontgiften van het lichaam.


Net over die ontgiftiging ga ik jullie nog wat meer vertellen. Water drinken helpt zeker, maar citroenwater gaat je nog een meer heldere geest geven. 

Het zuur-base evenwicht

De verzuring van de weefsels ligt aan de basis van veel degeneratieziekten. Het grootste deel van onze dagelijkse voeding is zuurvormend, wat betekent dat er een zuuroverschot in het lichaam achterblijft.

Na een overdaad aan vlees, vis, boter, margarine, harde kazen, eieren, granen, suikers, brood, bloem, noten, melkproducten, dierlijke vetten en alcohol zullen de weefsels in het lichaam verzuren.
Fruit, groenten, aardappelen in de schil en kastanjes zijn basenvormend en moeten proberen tegenwicht te vormen met de zuurvormende voedingsmiddelen.

De theorie van het zuur-base-evenwicht dateert reeds van 1913. Zovele jaren later zijn de meeste mensen daar nog altijd niet van op de hoogte. Ons lichaam kan - tot op zekere hoogte - zichzelf herstellen. Maar deze zelfherstellende functies hebben hun grenzen, zeker als we telkens opnieuw de verkeerde voeding eten.

De ideale verhouding is vier keer meer basenvormende dan zuurvormende voeding eten.

Elke dag opnieuw moeten we hier voldoende aandacht aan besteden. Klachten zoals reuma, jicht, huidproblemen, botontkalking en grotere vatbaarheid voor infectieziekten zijn gevolgen van verzuring.

Water drinken

In het beginstadium van verzuring ademen we sneller, urineren opvallend meer, krijgen last van diarree of verstopping. We worden sneller moe, recupereren trager en krijgen last van koude. Vermoeidheid en een grotere pijngevoeligheid zijn de eerste tekenen die er ons opmerkzaam op maken dat er iets misloopt met ons lichaam.

Wij geraken dan stilaan in een chronische verzuringsfase, omdat het bindweefsel en de lever de overlast niet meer aankunnen.

Zelfvergiftiging ontstaat wanneer er meer zure eindproducten van de stofwisseling overblijven dan dat er afgevoerd kunnen worden. Dit is het startsein voor allerlei ziekten en kwalen.

De meest zuurvormende levensmiddelen zoals koffie, zwarte thee, vlees, vetten in het algemeen, witbrood, kaas en eieren eet je dus best met mate. Zuur- en basenoverschotten kunnen elkaar neutraliseren als ze tenminste in evenwicht zijn.

Een zuuroverschot is zeer nadelig voor ons lichaam, een basenoverwicht kan veel minder kwaad.

Bij verzuring wordt een soort van 'noodbasen' opgeëist uit onze eigen weefsels: tanden, botten, huid en haren. Mineralen als magnesium, ijzer, zink en calcium worden geroofd, wat kan leiden tot mineralentekort. Daardoor steken weer allerlei ziekten de kop op.

Omdat deze mineralen noodzakelijk zijn bij de enzymenaanmaak, gaat de enzymenproductie sterk achteruit als we te veel zuurvormend voedsel eten. Deze overtollige zuren slaan neer met mineralen, waardoor vele mineralen verloren gaan. Deze neerslag van onoplosbare zouten vormt galstenen, nierstenen, verhardingen in organen en kan de afvoerwegen verstoppen.

Ook in de gewrichten ontstaan door verzuring verkalkingen. De weerstand in alle organen verzwakt, waardoor het aantal ontstekingen en infecties toeneemt. Er kunnen dan chronische vermoeidheidsverschijnselen optreden. De organen krijgen onvoldoende zuurstof, met mogelijk als gevolg hersenbloedingen en hartinfarcten.


De beste tips tegen ontzuring

  1. Drink 1,5 à 2 liter water per dag. Een groot deel hiervan kan vervangen worden door kruidenthee, andere gezonde dranken en soep. Water zorgt ervoor dat de afvalstoffen afgevoerd worden naar de nieren en via de urine uitgescheiden worden.
  2. Eet voldoende basenvormend voedsel: dit helpt het overtollige zuur en zuurvormend voedsel te neutraliseren zonder het buffersysteem in het lichaam te belasten. Eet daarom 7 tot 10 porties groenten per dag.
  3. Beweeg regelmatig: bij het bewegen adem je dieper met de buik en verbrand je meer zuren. Probeer minsten driemaal per week extra beweging te nemen om het zuurstofverbruik te verhogen.
  4. Doe regelmatig ontspanningsoefeningen of andere ontspannende bezigheden en probeer je minder druk te maken over dingen waar je toch niets aan kunt veranderen.
  5. Zorg voor voldoende slaap: 's nachts worden de zuren die tijdens de dag werden aangemaakt en in het bindweefsel opgestapeld, terug afgegeven en via de nieren in de urine geëlimineerd. Je kunt zelf je ochtendurine controleren, deze hoort een pH van ongeveer 7,1 te hebben. Daarna daalt de zuurtegraad in de loop van de dag, om rond 17 uur een waarde van 7,4 te bereiken. Als de pH waarde van je urine lager is, dan heb je last van een zuuroverschot.
  6. Als je iemand bent die slecht in staat is zuren te metaboliseren (in de stofwisseling om te zetten), moet je die totaal vermijden of je drastisch te beperken. Beperk dan zuurvormend voedsel zo veel mogelijk.
  7. Zorg voor een mineraalrijke voeding: bananen, druiven, aardappelen in de schil, meloenen, pompoenen, peren, groene groenten, gekiemde zaden, zaadscheuten, zeewieren. Een extra-mineraalcomplex zal zeker voor de slechte bufferaars een noodzaak zijn.

Ik hoop dat ik jullie wat meer wegwijs hebt kunnen maken in verband met verzuring van ons lichaam. Ook op die manier kan je dus jong van geest blijven. 

Meer interesse gekregen in je goed voelen? 

Maak dan zeker even een afspraak voor een gratis gesprek. 

Ik probeer je te helpen met het vinden van een juiste levensstijl en een goed ritme. 

Ik doe dit als jouw Life Coach. 

Klik zeker even door voor informatie of om een afspraak te maken.  

Veel liefs, 

Bettina en het Happy Team