Beste voedingstips om jong van geest te blijven

Wat moet ik nu eten om jong van geest te blijven?

Ik krijg regelmatig de vraag wat moet ik nu eigenlijk eten om jong en gezond te blijven?

Daarom heb ik deze blog geschreven om jullie wat meer wegwijs te maken in de wereld van de gezonde voeding.

Je lichaam goed voeden is zeer belangrijk.

Je dagelijkse voeding is de basis van lichamelijke gezondheid en vitaliteit.

Uiteraard heeft dit ook direct invloed op je mentale functioneren. Immers 'een gezonde geest in een gezond lichaam'.

Er bestaan veel misverstanden op het gebied van gezonde voeding en even zoveel standpunten.

De voeding tips zijn gebaseerd op :

  1. Aan je lichaam worden de goede voedingsstoffen in de juiste hoeveelheden gegeven.
  2. Aan je lichaam worden stoffen die de stofwisseling belasten zoveel mogelijk onthouden.

Dit betekent dat ook blootstelling aan giftige stoffen zoveel mogelijk vermeden moet worden.
Waar het om gaat is om een fundamentele verandering van de stofwisseling te laten plaatsvinden, waardoor de basisgezondheid structureel wordt verbeterd en je lichaam haar natuurlijke gewicht terugvindt.

HET SUCCES VAN GEZONDE VOEDING:

1. Gevarieerd gezond voedingspatroon
2. Juiste voedselcombinaties
3. Zuur-base evenwicht
4. Stabiele bloedsuikerspiegel

Algemene richtlijnen

  1. De samenstelling van je maaltijden dient zo gevarieerd mogelijk te zijn. Op deze wijze ben je ervan verzekerd dat je alle voedingsstoffen tot je neemt.
  2. Bij de samenstelling van je maaltijden dien je tevens te voorkomen dat te veel gifstoffen in het lichaam komen. Daarom mag je de volgende stoffen niet te veel gebruiken: koffie, zwarte thee, chocolade, geraffineerde en bewerkte suikers en voedingsmiddelen die deze suikers bevatten zoals frisdranken, kant- en klaar voeding, snoep, gebak etc., voedingsmiddelen die te veel zout bevatten (vooral conserven), alcohol (matig alcoholgebruik hoeft niet nadelig te zijn).
  3. Voedingsmiddelen dienen zo min mogelijk belast te zijn met schadelijke stoffen, zoals bestrijdingsmiddelen en zware metalen.
  4. Het verdient aanbeveling veel water te drinken (2 liter per dag). Drinken bevordert het ontgiften van het lichaam.
  5. Nadruk bij gezonde voeding ligt op de consumptie van rauwe, verse en zo weinig mogelijk bewerkte voedingsmiddelen: fruit, groenten en zure zuivelproducten (yoghurt, kwark...). Een belangrijk deel van de voeding dient uit rauwkost te bestaan.
  6. Belangrijk is om ontspannen in een sfeervolle omgeving te eten. Neem de tijd voor de maaltijd en kauw goed. Dat bevordert de spijsvertering. De maagfunctie en de productie van maagzuur en andere spijsverteringssappen komen beter op gang.

Veel succes !