10 symptomen die aangeven dat je een magnesium tekort hebt

Wist je dat magnesiumtekort een veel voorkomend probleem is? En dat weinig mensen beseffen dat ze aan een dergelijk tekort lijden? Misschien heb jij wel een tekort en heb je het nog niet gemerkt? Laat me je uitleggen waar magnesium voor dient en hoe je een tekort kan detecteren.

Functie van magnesium

Magnesium (Mg) is werkelijk een onmisbaar mineraal. Het speelt een rol in wel 300 biochemische reacties in je lichaam!

De voornaamste functies zijn:

  • het gezond houden van je immuunsysteem
  • het vrijmaken van energie
  • het goed functioneren van je spieren en je zenuwstelsel
  • het op ritme houden van je hartslag
  • het onderhouden van sterke botten en tanden

10 symptomen van magnesiumtekort

Maar hoe kan je nu een magnesiumtekort herkennen? Wel, er zijn heel wat mogelijke - maar spijtig genoeg redelijk generische - symptomen bij een tekort. Heb je last van meerdere van deze symptomen, dan bestaat er een grote kans dat je tekorten hebt en ga je best je dagelijkse inname aanvullen met een supplement.

Hieronder een lijst van mogelijke symptomen:


  1. Pijnlijke spieren of krampen
  2. Hartritmestoornissen en/of hartkloppingen
  3. Steeds vermoeid of lusteloos zijn
  4. Een slechte concentratie
  5. Een verhoogde schrikreactie
  6. Slecht slapen
  7. Je steeds gestrest of onrustig voelen
  8. Verwarring
  9. Darmklachten
  10. Hoofdpijn en zelfs migraine

Bronnen van magnesium

Magnesium kan je vooral in groenten terugvinden. Voornamelijk donkergroene bladgroenten zijn bronnen van magnesium.

Daarnaast is het ook terug te vinden in volgende voedingsmiddelen:

  • Noten
  • Peulvruchten, pitten, zaden
  • (Gedroogd) fruit en verschillende groenten
  • Volle granen
  • Sojaproducten
  • Vis
  • Een selectie aan kruiden (kruidnagel, basilicum, komijn en dille)

Uiteraard zijn ook supplementen een goede bron van magnesium.

Oorzaken van een magnesiumtekort

Spijtig genoeg zijn er aardig wat mogelijke oorzaken waardoor je een magnesiumtekort kan oplopen. Medisch gezien kunnen volgende situaties een tekort veroorzaken:

  • Slechte absorptie in de darmen
  • Chronische diarree
  • Ernstige brandwonden
  • Een chirurgische ingreep
  • Aandoeningen van de bijschildklier
  • Een verminderde nierfunctie
  • Gebruik van bepaalde medicijnen

Er zijn ook bepaalde voedingsstoffen die je opname van magnesium verhinderen, namelijk lactose, calcium, fosfor, kalium en sodium. Vooral een teveel aan calcium kan je magnesiumopname sterk hinderen.

Problematisch is ook de uitputting van de landbouwbodems. Het klinkt misschien vreemd, maar de intensieve wijze waarop wij onze gronden bewerken zorgt ervoor dat het magnesiumgehalte in onze groenten sterk gedaald is ten opzichte van pakweg vijftig jaar geleden.

Dit heeft als gevolg dat, zelfs als je heel gezond eet, het risico groot is dat je een magnesiumtekort opbouwt. Bovendien bevat veel van het magnesiumrijk voedsel ook veel calcium.

Een Franse studie heeft dit probleem aangetoond: 77% van de vrouwen en 72% van de mannen opgevolgd in deze studie namen dagelijks te weinig magnesium in.

Conclusie

De kans is dus groot dat je te kampen hebt met een magnesiumtekort.

Misschien verklaart dit wel je voortdurend gevoel van vermoeidheid?

Zelfs als je je voeding aanpast om meer magnesiumrijke voedingsbronnen te integreren, is de kans groot dat je je magnesium niet voldoende zal aanvullen. 

Ik raad je daarom aan om dagelijks een magnesiumsupplement te slikken. 

Je zal merken dat je je er meteen beter door gaat voelen!

Ik raad het de magnesium van Mannavital aan.
Veel succes!

Heb je nog tips, geef hieronder dan zeker een reactie.


Heb je hulp nodig om af te slanken? Of wil je aan de slag met je levenswijze?

Neem contact op en Profiteer NU van een GRATIS kennismakingsgesprek.

Het Slanklijners Team vindt het altijd fijn als je een reactie achterlaat. 

LAATSTE BERICHTEN IN ONZE BLOG

Wees de eerste om het nieuwste te lezen!