8 belangrijke voordelen als je stopt met het eten van tarwe

Tarwe-allergie en glutenallergie, je hoort bijna niks anders meer.

De voorbije decennia sleutelden wetenschappers intensief aan tarwe om de opbrengsten te verhogen en de gevoeligheid voor externe factoren te verminderen.

Resultaat: een tarwesoort die zoveel genetische verschillen vertoont met de oorspronkelijke tarwe dat ze ook heel andere gevolgen heeft voor onze gezondheid.

8 belangrijke voordelen


1. Gewichtsverlies

Tarwe zou wel eens een grotere 'schuldige' kunnen zijn voor overgewicht dan al de rest. De groeiende aanwezigheid van tarwe in alles, is gelijklopend met onze toename van lengte in de breedte :-).

Tarwe heeft een hoge GI: een maat voor de snelheid waarmee de koolhydraten uit een voedingsmiddel in de darm wordt verteerd en als glucose in het bloed wordt opgenomen. Dus tarwe doet je bloedsuikerspiegel snel stijgen, met als gevolg dat je lichaam insuline zal vrijgeven, het hormoon dat zorgt voor het transport van glucose naar je cellen, waar het als energie gebruikt wordt.

Te veel glucose wordt opgeslagen als vet. Na de sugarhigh, volgt de sugardip: na 2 uurtjes heb je weer honger, denk je. Je suikerspiegel is weer gezakt en je hebt opnieuw iets nodig. Bovendien zorgt tarwe door bepaalde stoffen voor een lichte 'roes' na het eten van tarwe alsook voor een goede vulling van onze maag, vulling van onze leegten...

2. Minder risico op suikerziekte

Overgewicht betekent vaak meer buikvet, betekent slechtere reactie op insuline, betekent mogelijkheid tot diabetes (type 2). Het goede nieuws is dat je de redenering ook kan omkeren: je kan type 2 diabetes genezen door te stoppen met koolhydraten eten, waaronder tarwe!

3. Gezonde darmen

Zo'n 80% van de eiwitten in moderne tarwe zijn gluten, voor vele mensen moeilijk verteerbaar. Gluten beschadigt bij deze mensen het slijmvlies van de darmen, waardoor belangrijke voedingsstoffen niet meer goed opgenomen worden en ongewenste stoffen in de bloedbaan terecht komen. Mogelijks met allerlei aandoeningen tot gevolg, zoals bv. auto-immuunziekten, allergieën, astma, eczeem, enzovoort.

4. Tophart

'Slechte vetten' en cholesterol zijn niet de grote boosdoeners voor hart- en bloedvatenproblemen. Stress en verkeerde voeding zijn belangrijker. Tarwe is voor vele mensen slecht en veroorzaken ontstekingen. De cholesterol probeert dit op te lossen in de bloedvaten. Teveel ontstekingen doordat er altijd maar verkeerde voeding bijkomt, kan de cholesterol niet aan, en je bloedvaten slibben dicht.

5. Sterke botten, gezonde gewrichten

Teveel (buik)vet geeft dus ontstekingen, die ook artrose in de hand kunnen werken. Artrose is dus meer dan alleen een 'slijtageziekte'. Tarwe is ook verzurend, wat kan leiden tot het onttrekken van calcium in onze botten, met osteoporose als gevolg.

6. Anti-aging

Tarwe zorgt zoals gezegd voor hoge bloedsuikerspiegels, wat kan leiden tot 'glycatie': een proces waarbij suikermoleculen gaan kleven aan eiwitten. In onze huid bevinden zich collageen en elastine. Zij zorgen ervoor dat onze huid flexibel is. Wanneer suikermoleculen zich hieraan binden, verharden de structuren, verliezen aan elasticiteit met rimpelvorming en cellulitis als gevolg.

Ook andere organen en structuren van je lichaam kunnen op een gelijkaardige manier door glycatie worden aangetast, bvb je aders, je ogen, ...

7. Stralende huid

Acné, psoriasis, ... worden ook teruggedrongen door tarwe te schrappen uit je menu. Huidaandoeningen gaan heel vaak gepaard met een probleem 'binnenin' of zijn gewoon een uiting van je lichaam dat wil zeggen: 'Ik wil dit niet, ik gooi al die gifstoffen er weer uit'. En dan verschijnen de puisten, plekken, jeukende rode allergietoestanden.

8. Je brein op kruissnelheid

Tarwe kan je brein en zenuwstelsel aantasten. Studies hebben aangetoond dat mensen die stopten met tarwe, minder stemmingswisselingen, depressies, hallucinaties en manieën hadden - als ze hiermee kampten natuurlijk - alsook een aanzienlijk verbetering van evenwichtsstoornissen of gevoelsverlies in armen en benen.


Smakelijk zonder tarwe tips

  • Eet groenten, véél groenten. Ze passen bij elk moment van de dag, zelfs bij het ontbijt.
  • Eet seizoensfruit uit eigen streek. Op de website van Velt vind je hierover alle info.
  • Eet een handjevol noten elke dag en gebruik zaden en pitten: supergezond!
  • Gebruik olie: olijfolie (wel opwarmen, niet verhitten!), kokosolie (warm, koud, om te frituren, altijd goed) en boter zijn de toppers.
  • Eet eiwitten, maar niet teveel: weeg je 70 kg? Eet dan 70 gram eiwitten per dag (of minder). Denk ook aan de dieren en geniet ook van vleesvervangers zonder ongezonde toevoegingen en ga dus voor bonen, tofu, tempeh, soja, speltseitan, bio-eitjes en voor de vleeseters biovlees, -vis, enz.
  • Eet andere granen, maar beperkt. Ze doen allemaal je suikerspiegel sterk stijgen. Quinoa bvb is mijn favoriet, want het is eigenlijk geen graan, ook al kan het als graan gebruikt worden. Het is eigenlijk een plant, een groente dus. Ideaal!
  • Drink veel water en groene thee. 


Heb je nog tips, geef hieronder dan zeker een reactie.


Met De Slanklijners bereik je moeiteloos blijvende resultaat


Heb je hulp nodig om af te slanken? Of wil je aan de slag met je levenswijze?

Neem contact op en Profiteer NU van een GRATIS kennismakingsgesprek.

Het Slanklijners Team vindt het altijd fijn als je een reactie achterlaat.