Week 8

Aandacht voor heartfulness

Mindfulness begrijpen

Je mediteert niet om vrij te zijn van moeilijkheden. Je mediteert wel om daar beter mee om te kunnen gaan.

Het verhaal van Ingrid.

Ingrid is een alleenstaande moeder met twee kinderen. Ze was heel blij met de cursus, haar gedachten kwamen tijdens het oefenen tot rust en ze voelde zich telkens diep ontspannen. 

Ze vond dat ze ook beter met de drukte van haar kinderen kon omgaan. Na acht weken ging ze zorgvuldig verder met haar oefeningen.

Maar er veranderden wat dingen in haar leven. Zes weken na de cursus kreeg ze haar ontslag op het werk. Reorganisatie werd het genoemd. Ze stond er nu alleen voor zonder inkomen. 

Kort erna kreeg ze van de schooldirecteur te horen dat haar zoon te veel gedragsproblemen had en naar het bijzonder onderwijs moest. Hij kon niet meer op de school in haar dorp blijven en moest nu veel verderop naar school.

Ingrid voelde zich overmand. Een drukkende onmacht nam haar helemaal in beslag. 

Ze probeerde weer te mediteren om aangename gevoelens te ervaren, maar ze vond deze ervaring niet meer terug. De meditaties waren nu heel anders met overweldigende zorgen en gevoelsmatige stormen.

`Toch bleef ik mediteren', vertelt ze. 

'De achtwekentraining heeft me doen beseffen dat ook deze moeilijke momenten erbij horen en dat meditatie een manier is om daarmee te werken. 

Ik concludeerde niet dat meditatie niet deugde, maar leerde meditatie te zien als een manier om dieper respect te krijgen voor wat ik ervaar. 

Ik kan mijn emotionele pijn de aandacht geven die deze nodig heeft en welbewust kiezen hoe ik verder ga.


 Je kan het leven zien als de zee. Soms is het rustig en soms er storm. Dat is zo voor iedereen. Dat is de natuur van het leven. 

Maar het is aan jou om te beslissen hoe je ermee omgaat. 

Dit moment is het enige dat je hebt.

Be Happy, Be Mindful !